Bibliotekoznawstwo i Informacja Naukowa

Bibliotekoznawstwo i Informacja Naukowa

Cel studiów:

Przekazanie uczestnikom współczesnej wiedzy z bibliotekoznawstwa, bibliotekarstwa i informacji naukowej. Podczas zajęć słuchacze zdobędą praktyczną umiejętność korzystania z systemów bibliotecznych (szczególnie SOWA); katalogowania w formacie MARC 21; wykorzystania internetu w pracy bibliotekarza – szczególnie wyszukiwania informacji w bazach danych, katalogach centralnych; tworzenia prezentacji multimedialnych itp. Ponadto zdobędą wiedzę na temat funkcjonowania i organizacji bibliotek szkolnych; prawa dot. bibliotek; wyszukiwania, selekcji i oceny informacji oraz jej użytkowników. Zapoznają się ze współczesną literaturą dla dzieci i młodzieży, poznają metodykę pracy nauczyciela – bibliotekarza oraz problemy wychowawcze współczesnej szkoły.

Adresaci/odbiorcy/uczestnicy:

Studia przeznaczone są dla absolwentów wyższych uczelni posiadających tytuł magistra oraz przygotowanie pedagogiczne. Przygotowują do pracy w bibliotekach szkolnych, bibliotekach placówek opiekuńczo wychowawczych oraz pedagogicznych. Dają absolwentom możliwość uzyskania niezbędnej wiedzy do pracy w tych placówkach.

Korzyści dla studentów:

Zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat organizacji i funkcjonowania współczesnej biblioteki resortu edukacji narodowej. Uczestnicy studiów zdobędą niezbędne umiejętności pozwalające na zajmowanie stanowisk bibliotekarza w tego typu placówkach.

Uzyskiwane uprawnienia, kwalifikacje, dodatkowe certyfikaty:

Zaświadczenie o ukończeniu kursu „Katalogowanie w formacie MARC 21” organizowanego przez NUKAT.

Wykładowcy (sylwetki):

Zajęcia na studiach prowadzone są w nowoczesnej i aktywnej formie ćwiczeń i multimedialnych wykładów. Wykładowcy studiów dobrani są spośród pracowników naukowych WSG oraz współpracujących z uczelnią doświadczonych praktyków, pracowników bibliotek naukowych, pedagogicznych i szkolnych.

Program studiów:

1. Podstawy wiedzy o bibliotece

  • Bibliotekarstwo a bibliotekoznawstwo, bibliologia i informatologia
  • Biblioteka w przestrzeni informacyjnej
  • Funkcje i zadania bibliotek
  • Typologia bibliotek (naukowe, publiczne, szkolne i pedagogiczne, specjalne)
  • Biblioteka w systemie kultury

2. Funkcje Biblioteki Narodowej w Polsce

  • Rola i znaczenie Biblioteki Narodowej i jej miejsce w sieci bibliotecznej w Polsce
  • Funkcje Biblioteki Narodowej
  • Instytut Bibliograficzny
  • Instytut Książki i Czytelnictwa
  • Zasoby cyfrowe
  • Cyfrowa wypożyczalnia międzybiblioteczna książek i czasopism naukowych Academica

3. Organizacja i zarządzanie biblioteką:

  • Misja, wizja i strategia biblioteki
  • Zarządzanie finansami i pozyskiwanie funduszy
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi w bibliotece
  • Marketing biblioteczny 
  • Zawód i ramy kształcenia bibliotekarzy
  • Etyka biblioteczna i informacyjna

4. Prawo w bibliotece 

  • Podstawowe dokumenty prawne regulujące funkcjonowanie bibliotek:
  • dokumenty ogólnopaństwowe 
  • dokumenty resortu kultury 
  •  dokumenty resortu oświaty

5. Gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie zbiorów: 

  • Gromadzenie zbiorów 
  • Selekcja zbiorów 
  • Zbiory specjalne 
  • Digitalizacja zbiorów bibliotecznych
  • Biblioteki cyfrowe 
  • Ochrona i konserwacja zbiorów
  • Udostępnianie zbiorów (zasady, formy, regulaminy biblioteczne)

6. Opracowanie zasobów bibliotecznych: 

  • Opis bibliograficzny dokumentów wg ISBD. Struktura rekordu bibliograficznego w formacie MARC 21
  • Opis bibliograficzny obiektów cyfrowych
  • Hasła wzorcowe opisu bibliograficznego
  • Opracowanie rzeczowe zbiorów bibliotecznych
  • Klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne
  • Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna
  • Język haseł przedmiotowych. Katalogowanie przedmiotowe
  • Język Haseł Przedmiotowych Biblioteki Narodowej
  • Język haseł przedmiotowych KABA
  • Przyszłość języków informacyjnych

7. Format MARC21rekordu: 

  • Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla książki
  • Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla dokumentu ciągłego
  • Hasła osobowe, korporatywne i tytułowe :

- zasady sporządzania rekordów kartoteki haseł wzorcowych

8. Dostęp do informacji: 

  • Technologie informacyjne w bibliotece
  • Nowe media w bibliotece 
  • Wyszukiwanie informacji w internecie
  • Katalogi centralne 
  • Bazy danych

- Metody i narzędzia wyszukiwania informacji (systemy tradycyjne i elektroniczne)
- Wyszukiwanie w systemach online 
- Struktura i organizacja baz danych

9. Wybrane systemy komputerowe dla bibliotek:

  • Dostępne na rynku polskim systemy komputerowe
  • Wymagania sprzętowe 
  • Procedury zakupu i instalacji

10. Rynek książki młodzieżowej i dziecięcej

  • Rynek książki w Polsce i jego zmiany po 1989
  • Struktura rynku książki dla dzieci
  • Marketing (w szczególności promocja) książki 

11. Literatura dla dzieci i młodzieży:

  • Wyodrębnienie się literatury dziecięcej z całokształtu piśmiennictwa
  • Rozwój psychofizyczny dziecka a dobór literatury
  • Tabu literatury dziecięcej (strach, śmierć, polityka itd.)
  • Szlagiery literatury dla dzieci i młodzieży

12. Metodyka pracy biblioteki szkolnej
13. Edukacja medialna:

  • Istota, funkcje i klasyfikacja mediów
  • Edukacja medialna:

- książka i prasa
- film
- radio
- telewizja
- gry komputerowe
- internet

  • Media – specyficzne środowisko wychowawcze współczesnego człowieka
  • Edukacja medialna a biblioteki

14. Biblioteka szkolna jako centrum edukacji regionalnej

  • Zbiory regionalne
  • Izby regionalne
  • Imprezy regionalne
  • Lekcje regionalizmu

15. Biblioterapia

  • Podstawowe informacje o biblioterapii

- Definicje i rodzaje biblioterapii
- Ogólne zasady postępowania biblioterapeutycznego

  • Biblioterapia wychowawcza

- Zasady prowadzenia biblioterapii dziecięcej
- Rozwój psychofizyczny dziecka a dobór literatury
- Grupowe zajęcia biblioterapeutyczne

  • Biblioterapia w szkole

- Wykorzystanie gotowych scenariuszy
- Tworzenie własnych scenariuszy

16. Tworzenie prezentacji w PowerPoincie i w internecie

  • Tworzenie prezentacji w PowerPoincie
  • Tworzenie stron WWW i umieszczanie ich w internecie

17. Problemy wychowawcze we współczesnej szkole:

  • Charakterystyka psychologiczna człowieka (procesy poznawcze, emocjonalnomotywacyjne, uczenie się), stres i frustracja
  • Zaburzenia w zachowaniu, nieprzystosowanie, trudności wychowawcze
  • Trudności wychowawcze a zaburzenia rozwoju
  • Dzieci nerwicowe i nerwowe
  • Dzieci zahamowane (z uwzględnieniem autyzmu)
  •  Dzieci Nadpobudliwe (z uwzględnieniem ADHD)
  • Dzieci niedostosowane społecznie
  • Przestępczość nieletnich
  • Uzależnienia behawioralne, a uzależnienia od substancji psychoaktywnych

18. Zmiany w systemie edukacji

  • Ewolucje systemu nauczania
  • Związki polityki, gospodarki i demografii z reformowaniem oświaty
  • Zmiany w polskim systemie oświaty

19. Podstawy pisania pracy dyplomowej

  • Struktura pracy dyplomowej
  • Studia literaturowe
  • Aparat naukowy pracy (bibliografia załącznikowa, przypisy)

20. Wizyta w wybranej bibliotece

  • Działalność biblioteki
  • Organizacja biblioteki
  • Zbiory biblioteki

21. Praktyka biblioteczna

  • Zasady organizacji biblioteki i jej miejsce w sieci bibliotecznej w Polsce
  • Gromadzenie, przechowywanie, ochrona, zabezpieczenia i konserwacja zbiorów
  • Udostępnianie zbiorów
  • Opracowanie zbiorów
Forma zaliczenia studiów:
  • Test w wybranych zagadnień programowych
  •  Praca dyplomowa.
Czas trwania studiów:
  • 350 godzin dydaktycznych (w tym 60 godz. praktyk).
  • 3 semestry. 

Kierunek realizowany w porozumieniu z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile

Aktualności
sie9
2019

KONTAKT

Wydział Nauk Stosowanych w Pile
Ul. Niepodległości 2
64-920 Piła
67 211 76 26/27
pila@byd.pl

Newsletter

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • LOGON SA
  • Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding
  • BZWBK
  • Mobica
  • PIT
  • Sunrise System
  • Pracuj.pl
  • Rewital
  • Inwest Park
  • CDN
  • TimoCom
© 2019 Wyższa Szkoła Gospodarki